
Alvdal kommune ved enheten landbruk og miljø har det administrative ansvaret for det interkommunale skadefellingssamarbeidet i Nord-Østerdalen og Engerdal. Det vil si at kontoret kan bistå beitelag, reinbeitedistrikt og øvrige beitebrukere ved rovdyrangrep i beitesesongen, samt eventuelle spørsmål som dukker opp i forbindelse med rovdyrangrep/rovdyrskader i beitesesongen i alle kommuner innenfor samarbeidet. Beitebrukere kan fortsatt be om hjelp fra egen kommune, eller ta kontakt med vakttelefonen til det interkommunale samarbeidet.
Vi har laget et lite informasjonsskriv i tillegg til det Statsforvalteren i Innlandet skal sende ut, slik at alle beitelag/brukere kan få den nødvendige hjelpen ved behov.
Vakttelefon – interkommunal vakttelefon i forbindelse med rovdyrangrep (driftes av Alvdal kommune)
Telefon 457 25 798 (utenfor beitesesong 624 89 000)
Telefonen er betjent i tidsrommet 10.6 – 10.9.2025 (send SMS dersom det ikke oppnås kontakt, det kan være flere som ringer, eller korte perioder utenfor dekning).
Landbruk og miljø Alvdal kommune kan bl.a. bistå med:
- Søke om skadefelling, eller bistå beitelaget/beitebruker med søknad om skadefelling.
- Dialog med interkommunalt skadefellingslag, SNO, Statsforvalter og Miljødirektoratet ved behov.
- Bistå beitebruker i forbindelse med øvrige spørsmål, søknader, søknad om midler til ekstraordinært tilsyn m.m.
Hvem kan søke om skadefellingstillatelse
Beitebruker, beitelag, kommune og interkommunalt skadefellingslag kan søke på vegne av beitebrukeren om skadefellingstillatelse.
Kadaverfunn (fra Statsforvalteren)

Beitelagets beredskapsplan (ha en oppdatert beredskapsplan – anbefales)
Under et rovdyrangrep kan dette være til hjelp for skadefellingslaget:
- Signert avtale om slipp av hund under skadefelling (skadefellingslaget slipper ikke hund under skadefelling dersom ikke alle har signert en slik avtale).
- Informasjon om antall dyr i beitelaget/området.
- Saltsteinplasser innenfor beiteområdet.
- Tilsyn/tilsynspersonell øvrig oppsynspersonell.
- Radiobjeller – (dersom det lar seg gjøre, sett ned intervallet under angrep).
Midler til ekstraordinært tilsyn i beitesesongen
Send søknad som inneholder i hovedsak følgende opplysninger:
- Søknad sendes Statsforvalteren i Innlandet, sfinpost@statsforvalteren.no eller via elektronisk søknadssenter (som regel haster dette, da kan det være greit å ha dialog med Statsforvalteren via vakttelefon 970 29 840 for å gjøre nærmere avtale om hvordan søknaden skal sendes).
- Navn på beitebruker, beitelag, org.nr., e-post adr., postadresse, telefon nummer og kontonummer må oppgis i en søknad.
- Oversikt over antall beitedyr innenfor beitelaget.
- En beskrivelse av tiltaket og en beskrivelse av behovet for tiltaket.
Kadaverhund (Info fra Statsforvalteren)
- Folldal – Hege Paulsen, 922 42 978
- Tolga – Lisbeth Høyland, 952 49 864
- Vingelen – Kari Flatås, 414 38 856
- Rendalen – Elin Elg Trøen, 48 09 20 02
Statsforvalteren

Fellingsledere i N-Ø og Engerdal
Ved funn av ferske rovdyrtatte kadaver, er det også fint at lokal fellingsleder varsles, dette kan være til hjelp med tanke på et kommende fellingsforsøk.
Fellingskoordinator for interkommunalt skadefellingssamarbeid:
Jo Esten Trøan 906 80 208
Fellingsledere:
Engerdal: Vidar Brenna 971 31 216
Folldal: Eivind Brennodden 908 70 068
Rendalen: Ola Seming Undseth 918 44 701
Tynset: Kristian Lund-Vang 906 67 974
Alvdal: Simen Steigen 905 50 556
Os: Jørn Gisle Dalbakk 984 37 405
Tolga: Jo Esten Trøan 906 80 208
Rovviltkontakter (SNO):

Erstatning for tap av husdyr grunnet fredet rovvilt
Søknadsfrist erstatning for tap av husdyr grunnet fredet rovvilt beitesesongen 2025:
Husdyr: 1.November 2025
Tamrein: 31.mai 2026
Mer informasjon og med forbehold om eventuelle endringer i søknadsfrister, kontakt Statsforvalteren i Innlandet for ytterligere spørsmål rundt temaet.

(Foto: M.K.Tangen)
Hilsen Alvdal kommune, landbruk og miljø