Julehilsen fra ordføreren

Så fort et år går, det kjennes ikke så lenge siden sist jul. Likevel har det skjedd så mye i mellomtida.

Jula i fjor ble av det rolige slaget, der vi alle satt i våre egne stuer. Jeg tror kanskje vi hadde godt av det, å roe ned både aktivitetsnivået og forventningsnivået og bare være til.

På nyåret, når vi sakte krøp ut pandemibobla rammes Europa av krig. Det vi har sett i Ukraina siden februar i fjor er rystende. Det er lidelser og sorg vi ikke kan forestille oss her vi lever. Mange som har flyktet fra Ukraina har også kommet hit til Alvdal. Jeg håper de føler seg ivaretatt av Alvdølene. Det er vist mye raushet og nestekjærlighet – og det vil de trenge i lang tid. Vi er alle viktige for at tilflyttere skal føle seg velkommen til bygda vår, uansett hvor de kommer fra og hva de har med seg i bagasjen. De ansatte i flyktningetjenesten har virkelig stått på i denne tiden, jeg beundrer dere.

Om jeg skulle si noe om alt som har skjedd i Alvdal siste året må jeg nok holde på lenge. Aktivitetsnivået er høyt i kommunen vår. Innbyggertallet har positiv utvikling. Barneskolen har levert et fyrverkeri av en forestilling fra Hakkebakkeskogen. Det har vært et utall av konserter, revyer og forestillinger. Kulturlivet i Alvdal blomstrer. Senest forrige søndag hadde vi ei veldig trivelig førjulsstund i kirka, med både kor og korps – både store og små.

En annen milepæl som er nådd er åpningen av butikken på Steimosletta. Det er trivelig å se liv og røre, og både ansatte og kunder ser ut til å trives med nye fasiliteter. Samtidig er kreativiteten stor for å lage nytt liv i de gamlelokalene på Steia. Jeg tror det er godt for alle at vi kan legge denne striden bak oss, og se sammen fremover. Vi har så mange muligheter, og mange ser opp til oss for pågangsmot og gjennomføringsevne i næringslivet.

Idretten blomstrer også, mange unge gjør seg bemerket både lokalt, nasjonalt og til og med ute i verden. Samtidig er det viktig at vi beholder bredden. Når vi ser aktiviteten både i hallene og på Steimoegga tenker jeg at alvdøler er spreke. Årets nykommer er kanskje frisbee-golf, det er gøy å se hvor mange som ble bitt av denne basillen.

Mange kjenner på kroppen alle de endringer som har kommet på kort tid, og av ulike årsaker. Alt har blitt dyrere og renta øker. Likevel må vi nok ta inn over oss at vi har hatt det veldig godt veldig lenge. Jeg tror tiden er inn for å innse at vi må gjøre noe med forbruket vårt. Økonomien kommer til å tvinge oss til det. Men det å være mer kritisk til hva vi bruker, og forbruker er også noe kloden vår skriker etter. Jeg tror vi er på tur inn i en ny tid etter at vi lenge har snakket om at må behandle jorden bedre, faktisk nå blir nødt til å sette ord ut i handling. Alt dette henger sammen.

To år med pandemi, og nå en krig i Europa har lært oss at – nå er tiden inne til å senke kravene til det materielle og heller bruke tiden på de vi er glad i. Det viktigste er god helse, at du er glad i noen – og at du vet at noen er glad i deg. Se opp og rundt deg og vær et godt medmenneske, en telefon eller middagsinvitasjon kan bety alt for den som ikke har det store nettverket rundt seg.

Til slutt vil jeg takke alle ansatte i kommunen for den utrettelige innsatsen dere gjør for innbyggerne i kommunen vår.

Riktig god jul

Mona Murud,