Kurs i belastningsmestring (KiB)

I regi av rus- og psykisk helsetjeneste, Alvdal kommune – arrangeres det Kurs i belastningsmestring (KiB).

• «Førstemann til mølla» prinsippet»
  • Det er fokus på moralsk taushetsplikt.

Når: Ti kvelder med oppstart 5. september 2023

Tid: kl. 17:00 – 19:30

Sted: Frivilligsentralen på Alvdal.

Kursavgift: 600,- Selve kursdeltagelsen er gratis, du betaler for kursboken og servering. Du vil få tilsendt faktura.

For nærmere informasjon og/eller påmelding kan du ta kontakt med:

• Tonje S. Rebni, telefon: 48893270
  • Ida Stillerud, telefon: 90690055

Hvem er kurset for?

Kurs i belastningsmestring (KiB), er utarbeidet for personer som ønsker å bedre evnen til å mestre belastninger i arbeidsliv og privatliv.

Målgruppen er derfor alle som har en form for belastning som medfører at de ønsker/vil ha nytte av å utvikle sin mestringsevne.

Hva som oppleves som belastninger er individuelt

Belastninger som er så omfattende at en ikke er i stand til å mestre den på en måte som en selv opplever som akseptabel, kan gi stressreaksjoner.

Disse reaksjonene kan være:

• Emosjonelle: fravær av humor og glede, engstelse/uro, irritabilitet, nedstemthet.
  • Fysiske:  uro, mindre energi, mer slitenhet, søvnproblemer, hodepine, muskelsmerter eller mageproblemer.
  • Kognitive: bekymringstanker, glemmer, vansker med å konsentrere seg, tanker om egne mangler/egen utilstrekkelighet, håpløshet og pessimisme.

Målet med kurset:

Å lære metoder og teknikker som kan benyttes for å bedre mestring av belastninger knyttet til arbeidsliv og/eller privatliv. Med mestring menes det en gjør for å håndtere belastningen.

Hva går kurset ut på?

Kurset er basert på forståelsen av sammenhengen mellom belastning, mestring og stress. Det jobbes med å kartlegge egne belastninger, og egen mestringsevne- og tankestil. På kurset benyttes kognitive metoder, der øvelser er en viktig del av kurset. Egen innsats er av betydning for resultat i form av hjemmeoppgaver.

Praktisk informasjon:

Kurset blir ledet av trente og godkjente kursledere. Kurset går over 10 ganger, hver samling er på 2,5 timer per uke. Det er vanligvis 8-14 deltagere på hvert kurs. Kursboka «KiB – kurs i belastningsmestring» er obligatorisk, og blir brukt aktivt gjennom hele kurset.

Forsamtale:

Det vil bli gjennomført forsamtale før kursstart. Der vil det bli gitt diverse informasjon og bli stilt spørsmål. Hvis det i forsamtalen kommer frem at deltageren har en alvorlig eller moderat depresjon, er ikke dette nødvendigvis et eksklusjonskriterium. Dette drøftes i tilfelle med deltager og kursledere. Et annet alternativ kan i tilfelle være å melde seg på KiD-kurs (kurs i depresjonsmestring), kurs ved en senere anledning, dersom depresjonsproblematikken er det sentrale.

Oppbygging av kurset:

Del 1:

• Introduksjon av kurset

• Kapittel 1 – Belastninger og reaksjoner

• Kapittel 2 – Mestring, verdier og handlinger

• Kapittel 3 – Tenkning, forståelse og belastning

• Kapittel 4 – Nytten av tvil

DEL 2:

• Kapittel 5 – Aktivitet og søvn

• Kapittel 6 – Belastninger og kontakt med andre

• Kapittel 7 – Å forstå og bli forstått

DEL3:

• Kapittel 8 – Oppsummering

• Kapittel 9 – Endring og vanestyrke

• Kapittel 10 – Livskvalitet

Se mer informasjon om Kurs i belastningsmestring på hjemmesiden til Rådet for Psykisk Helse, www.psykiskhelse.no

Kursopplegget er utviklet av psykolog Trygve Arne Børve, psykiatrisk sykepleier Anne Nævra, og professor i psykiatri Odd Steffen Dalgard.

Kurslederopplæringen er økonomisk støttet fra Helsedirektoratet, og den gjennomføres over hele landet i regi av Fagakademiet.