NYTT FRA ALVDAL KOMMUNE DESEMBER 2023

Det er planlagt informasjonsbrev fra Alvdal kommune ut til innbyggerne 4 ganger i året. Disse brevene blir lagt ut på kommunens hjemmesider og vist på infoskjermer i ulike kommunale bygg og på Spar Alvdal. I tillegg blir brevet lagt tilgjengelig på frivilligsentralen og andre steder hvor folk ferdes. Hjemmetjenesten vil ta med brev til de brukerne som ønsker det.

POLITISKE LOKALE NYHETER

Endelig vedtak av regional klima- og energiplan.

Planen har fått navnet «Bærekraftige fjellkommuner i en grønn region». Kommunene i regionen ønsker å bidra til å omstille samfunnet til mer effektiv energibruk, klimatilpasning og reduserte utslipp av klimagasser.

Dette har vært et spennende og veldig viktig arbeid. Nå blir det opp til oss alle å bruke denne planen på best mulig måte.

Bibliotek i handelslaget

Kommunestyret har vedtatt å flytte biblioteket inn i Handelslagsbygget. Det vil utløse flere ting, blant annet vil kommunen bygge tilpassede leiligheter i første etasje i Dalsegga. Det vil bli ny kommunestyresal, kontorer og møterom i bibliotekets nåværende lokaler.

Nytt kommunestyre

Etter høstens kommunevalg ser det nye kommunestyret slik ut:

Senterpartiet: Mona Murud, Ordfører, Leif Langodden, Varaordfører, Jan Erik Bjørn, Oda Grøtting, Tor Eggestad, Gina Rikarda Inderberg Langodden, Arne Nytrøen Solvang, Per Arne Eggen

Høyre: Liv Gjermundshaug Thoresen, Ingvar BrohaugJan Sagplass, Håkon Esten Steimoen

Arbeiderpartiet: Ole Arne Sandli, Karoline Aspelien Trønnes, Johnny Hagen

Venstre: Anne Goro Tronsmo Haugland

Fellesliste SV/Rødt: Gjertrud Marie Kjølhaug Bakkeng

Vårt mål er å jobbe SAMMEN FOR ALVDAL ❤

Nye medlemmer i råd og utvalg

Det er vedtatt en sammenslåing av eldreråd og råd for personer med funksjonsnedsettelse. Disse rådene behandler mange likelydende saker, og vil til sammen utgjøre et klart og tydelig talerør for brukergruppene. Leder av rådet er Svein Borkhus.

Ungdomsrådet: leder av rådet er Anders Kvakkestad Flaten

Internasjonalt råd: leder av rådet er ikke bestemt enda. Kontaktperson kommunalsjef, Ole Sylte Heggset.

Rådene tar gjerne imot innspill fra innbyggerne.

NYHETER OG TING Å HUSKE I JULA OG PÅ NYÅRET

Brev fra kommunen og andre etater

Det meste av informasjon/post som sendes ut fra kommunen skjer nå digitalt via hjemmeside, Facebook, Altinn og Digipost. Kommunen bruker bl.a. KS FIKS meldingformidler som er en sentralisert løsning som formidler dokumenter mellom avsender og mottaker via ulike kanaler. Hvis mottaker ikke har reservert seg mot å få post digitalt vil opplysningene som ligger på vedkommende i Kontakt- og reservasjonsregisteret benyttes for å varsle at det har kommet en forsendelse. På hvilken måte det varsles avhenger av hva du har registrert der.

Det er noen tilfeller der privatpersoner ikke får med seg at de har fått brev fra kommunen. Mange har både ordinær e-post konto og Digipost. Det er viktig at du på lik linje med å sjekke postkassa di, tar en sjekk i de digitale postkassene også. Trenger du hjelp kan du ta kontakt med servicekontoret.

Biblioteket

6.juledag (30. desember) blir det høytlesing for barn (passer alderen ca. 4 – 9 år) kl. 11.

På nyåret vil faste arrangement som litterært pusterom og samtale- og diskusjonsforening fortsette som før. Følg med på informasjonstavler og digitale medier for mer informasjon om arrangementer.

Høringer- kom med innspill

Detaljregulering for Paureng -Søberg næringsområdet ligger ute på høring. Høringsfrist 5.januar

Budsjett for 2024 og økonomiplan for 2024-2027 ligger ute på høring. Høringsfrist 18.desember.

Aktivitetssenteret

På aktivitetssenteret er det mye aktivitet for tida, det produseres juletrær, ved og filleryer. Bare ta kontakt om du har lyst til å kjøpe noe av dette.

Arrangement

Har du et arrangement som du vil informere om? Alvdal kultur kan bidra til å få det ut på arrangementskalenderen, send en epost til: kultur@alvdal.kommune.no

Åpningstider romjulen 2023

Servicetorget 27-29 desember kl.10-14 (servicekontoret på Tynset har samme åpningstid ved spørsmål vedr. byggesaker, eiendomsskattprosjektet eller lignende)

Biblioteket 27.desember kl 12-18, 28-29.desember kl.12-16, 30.desember kl.10-13

Legekontoret: 28-29 desember kl 10-14. Telefon kl 10.00 -11.30.  Akutt telefon ved øyeblikkelig hjelp fra kl 08.00 -15.30 tlf: 62 48 91 09.  Folldal har øyeblikkelig hjelp for Alvdal 27.desember tlf: 62 49 11 00 eller øyeblikkelig hjelp 48 94 88 26.

Ønsker du mer informasjon fra Alvdal kommune? Gå inn på kommunens hjemmeside https://www.alvdal.kommune.no/ eller https://www.alvdalkultur.no/ eller ta kontakt på

tlf. 62 48 90 00- epost: postmottak@alvdal.kommune.no

Vi ønsker dere alle ei riktig god jul

For Alvdal kommune