Rapport om inneklima i Øwretun barnehage

Alvdal kommune har mottatt en yrkeshygienisk rapport etter innemiljøkartlegging i Øwretun barnehage.

Denne rapporten ble bestilt etter en interpellasjon fra Alvdal Arbeiderparti til kommunestyret i Alvdal kommune 30.mars 2023.

Rapporten konkluderer med at risikoen for helseskade er liten, men at det ikke er et fullt forsvarlig inneklima i bygget. Det blir pekt på flere forbedringspunkter som kommunen må ta tak i for å utbedre dette.

Ordførerens svar på interpellasjonen:

«Dette må vi ta på alvor, og ordfører vil be administrasjon raskt bestille og gjennomføre en faglig vurdering av tilstand for luftkvalitet og andre faktorer som kan påvirke lovkrav om et helsefremmende arbeid både for ansatte og barn. Hastetiltak som følge kritiske forhold som avdekkes vil jeg be om å få en sak på umiddelbart, i forhold til mer langsiktige tiltak utfra tilstand på bygget se dette som en del av strukturdebatt i arbeidet med kommende arbeid med budsjett og økonomiplan.»

Den arbeidsmedisinske vurderingen sier:

«Det kan konkluderes med at arbeidsmiljøet/inneklimaet på Øwretun Barnehage ikke er på et fullt forsvarlig nivå. For å oppnå et fullt forsvarlig arbeidsmiljø kreves det sannsynlig store investeringer, bla. I et behovsstyrt ventilasjonsanlegg. Det trenges også oppgradering av kjelleren, forbedring av lydforhold i lekerommet på avdeling Tron, forbedring av rømningsvei fra 2.etasje og evt. mulighet for adgang til 2.etasje for funksjonshemmede personer/barn.»

Medisinsk vurdering:

«Etter en medisinsk vurdering av resultatene er sannsynligheten for helseskade liten, men til stede. Det betyr ikke at inneklimaet i bygget tilfredsstiller kravene om et «fullt forsvarlig» inneklima. De ansatte og barn kan få helseplager ved langtidseksponering hvis inneklimaet ikke forbedres.»

Alvdal kommune tar tak i BHT sine anbefalinger på følgende måte:

• Innhenter nødvendig faglig vurderinger av ventilasjonsanlegget med en kostnadsanalyse
  • Tilpasse aktiviteter i lekerom for å redusere støynivået
  • Innhenter nødvendige faglige vurderinger for tilpasninger for å muliggjøre adgang for funksjonshemmede personer til kontorene i 2.etasje
  • Lokaler i kjeller benyttes ikke
  • Lokaler i 2.etasje benyttes ikke av barn
  • De faglige vurderinger kommunen mottar vil være med i beslutningsgrunnlaget for videre oppfølging og fremdrift i saken

Kontaktpersoner er Gro Åsne Lohn / Erik Hojem Garmager