100 dager som ordfører

Nå har jeg rundet 100 dager som ordfører for bygda vår.

Dette har vært spennende dager, det må jeg si. En mere variert arbeidsdag tror jeg du må lete lenge etter. Og det er ekstra stas når folk stikker innom kontordøra mi. Å få være en del av kollegiet på kommunehuset har virkelig gledet meg. Jeg setter stor pris på å få jobbe sammen meg så mange dyktige og trivelige folk (tel og med Tynsetinger).

Vi har jobbet mye og intenst med budsjett. Og sjøl om vi skulle ønske vi hadde mer å gå på, mener jeg at vi fortsatt har det godt her i Alvdal. Og det er en fin gjeng i kommunestyret, sammen tror jeg vi skal finne gode løsninger.

Nyskapingen «næringspub» har vært en suksess. Takk til de som dro i gang dette! Det vi ser, er at vi har alle noe å lære av hverandre. Ofte er ikke ting slik vi antar, og derfor er det veldig viktig med en slik arena. Her får forskjellige aktører muligheten til å presentere seg, og vise både styrker – men også utfordringer og behov. Det skjer utrolig mye bra i næringslivet i Alvdal, og vi tjener alle på å fram snakke hverandre. Jeg håper vi kan fortsette med denne møteplassen, og på næringspub er alle velkommen.

Jeg ble veldig glad da jeg åpnet invitasjonen til skoleball ved ungdomsskola. Det er alltid hyggelig med skoleball, og når Aukrust er gjennomgående tema for underholdningen kjenner jeg at jeg gleder meg om mulig enda mer. Inngangen til jubileumsåret ble litt spesiell da Kari Aukrust gikk bort. Men Kari hadde levd et langt og godt liv som Kjells alltid tilstedeværende partner, kritiker og kone. Og det ble et verdig farvel både i Nordstrand Kirke, og på Alvdal. Takk til alle som bidro her.

Nå har vi fullt fokus på jubileet, og at både skolene og barnehagene har tatt Aukrust inn i timeplanen er gledelig. Det er viktig for oss at den oppvoksende slekt også får et forhold til denne kunstneren og humoristen som i så stor grad har satt sitt preg på bygda vår. Også i biblioteket er det fokus på Aukrust, så om du har lest alt fra før – er det kanskje tid for en ønskereprise. Eller om du ikke har lest Simen, Bonden og Bror min – er kanskje tiden inne for å gjøre det.

Jeg håper alle vil være med å feire Aukrust i 100 på en eller annen måte.