Utfylling av søknadsskjema, opptakskriterier m.m
Samordnet opptak
Alvdal kommune har samordnet opptak med privat barnehage, ett hovedopptak i året med startdato 15. august. Hovedopptaket lyses ut i månedsskiftet januar/februar med svarfrist 1. mars. Tildeling av plasser foregår fram til 1. mai. Ellers kan det søkes om plass gjennom supplerende opptak hele året.
Her finner du søknadsskjema.
Har du allerede barnehageplass?
Det er ikke nødvendig å søke på nytt for hvert år, med mindre man ønsker endringer i for eksempel oppholdstid, antall dager, kombinasjon av dager eller ønsker en annen barnehage. Barna beholder plassen til de begynner på skolen, også de som har fått plass i løpet av barnehageåret.
Søkere fra andre kommuner beholder plassen fram til nytt hovedopptak den 15. august hvert år. De tilbys videre plass dersom det er ledig kapasitet.
Ledige plasser og rett til plass
Ledige plasser i løpet av året kunngjøres ikke, men tildeles blant de søkere som ikke har fått plass. Opptakskriteriene kan du lese i Vedtektene.
Barn som fyller ett år senest innen utgangen av november det året det søkes om barnehageplass, har med søknad til hovedopptaket rett til å få plass i barnehage fra august, jfr. Lov om barnehager §16.
Rett til plass i barnehage er knyttet til hovedopptaket i den kommunen der barnet er bosatt.
Fordi det kan søkes om plass gjennom hele året, vil ventelisten stadig forandres. Av den grunn opereres det ikke med nummererte ventelister.
Hvor får du plass?
Kommunale barnehager samarbeider om opptaket (jfr. barnehagelovens § 17). Søkere som ikke har fått første ønske oppfylt, gis rett til å stå på venteliste til denne barnehagen selv om de takker ja til barnehageplass i en annen barnehage. Dette meldes til opptaksmyndigheten på tilbakemeldingsskjema som søker mottar ved tildeling av barnehageplass. På samme skjema kan søker også melde ønske om endring av dager og lignende.
Klage
Ved hovedopptak kan søker klage eller kreve begrunnelse for avslag på søknad om barnehageplass. Søker kan også klage eller kreve begrunnelse dersom søker verken får sitt første eller andre ønske oppfylt.
Ved supplerende tiltak kan bare søkere til barnehagen med lovfestet rett til prioritet etter Barnehagelovens §16, klage eller kreve begrunnelse dersom de ikke tilbys plass i den aktuelle barnehagen.
En klageadgang innebærer mulighet til å framføre nye opplysninger i saken og ytterligere presisering av tidligere opplysninger. Klagen må framsettes skriftlig for kommunen, og klagefristen er tre uker fra mottatt avslag.
Generelt om betaling, søskenmoderasjon og friplass
For Plassen og Øwretun barnehage:
- Betalingssatsene fastsettes av kommunestyret hvert år og justeres pr. 1. januar.
- Det betales for 11 måneder i året, etterskuddsvis den 20. i hver mnd.
- Juli er betalingsfri måned.
- Betaling løper for ubenyttet plass dersom denne ikke er sagt opp.
- Oppsigelsestiden er 2 måneder regnet fra 1. eller 15. i hver måned.
- Ved oppsigelse av deler av en plass i løpet av året er oppsigelsestiden 1 måned.
- Manglende betaling kan føre til oppsigelse av plassen.
Med flere barn i de kommunale barnehagene betales det full pris for barnet som har den dyreste plassen og 30% reduksjon for barn nr. 2.
Ved 3. barn: 30% reduksjon for barn med nest billigst tilbud og 50% reduksjon for barn med billigst tilbud.
Det kan søkes om friplass/redusert betaling. Søknaden behandles av barnehagemyndigheten i Alvdal kommune.
Her finner du søknadsskjema.
Betalingssatser Barnehage
Barnehage
|
Satser 2021
|
Satser 2022
|
Satser 2023
|
Barnehageplass 5 dager pr uke |
3230 |
3315/3050 |
3000 |
Barnehageplass 4 dager pr uke |
2780 |
2850 |
2800 |
Barnehageplass 3 dager pr uke |
2200 |
2255 |
2200 |
Barnehageplass enkeltdag |
320 |
320 |
320 |
Kost 5 dager pr. uke |
390 |
400 |
400 |
Kost 4 dager pr. uke |
330 |
340 |
340 |
Kost 3 dager pr. uke |
270 |
280 |
280 |
30 % søskenmoderasjon for barn nr. 2 og 50 % for barn nr. 3
Fra 01.08.23 blir det gratis for tredje barn i familien som går i barnehage